„Képes mások érvelésének
összefoglalására, értékelésére és figyelembe vételére, meghatározott
álláspontok cáfolására, véleménykülönbségek tisztázására, valamint a saját
álláspont gazdagítására.” (Történelem kerettanterv, 2012.)
A történelem kerettantervben a Rendszerváltozás témaköréhez kapcsolódó nevelési-fejlesztési célok között található a fenti mondat, amelyet metodikai cikkem mottójául választottam. A történelemoktatás kiemelten fontos célja a szövegértés, a kritikai gondolkodás és a vitakultúra fejlesztése, a különböző álláspontok megjelenítése, értelmezése, értékelése. Az osztálytermi viták ideális terepet biztosítanak e célok eléréséhez.
Azért ajánlom a vita alkalmazását, mert
képességfejlesztő, forrásközpontú, kontroverzív[1]
és a tanulói motiváció szempontjából is kiemelkedően fontos eszköz.
A történelemtanítás elismerten fontos
célja a diákok támogatása abban, hogy identitásukat megerősítsék és a
közösséghez való tartozást megéljék. Az emberrel egyidős a beavatás a közösség „szent
történetébe és szent titkába”[2].
Ez csak az elbeszélés-központúság stratégiája nyomán történhet meg a mai iskolai
keretek között – annak a meggyőződésnek az alapján, „hogy az ember csak azt
tudja hasznosítani a történelemből, amit képes elbeszélni. Másképpen
fogalmazva: a múlt csak a történelmi elbeszélés révén orientálja az egyént vagy
formálja annak identitását.”[3] Ugyanakkor a történelmi narratívák megismerésének
kritikával kell társulnia, aminek három fő feltétele a multiperspektivitás
(többszempontúság), a „művelt beszélgetés” és az egyes szereplők helyzetével
való azonosulás képessége (empátia).[4]
Minden stratégiai átgondoltság is kevés
lehet azonban, ha a diákjaink érdektelenek, motiválatlanok. A tanulói motiváció
akkor erősödik, ha a diákok hisznek abban, hogy amit tanulnak, értékes, sikerélményt
hozhat számukra, megéri az erőfeszítés, amelyet befektetnek, úgy érzik, hogy
tagjai a tanuló közösségnek, és hitelesnek találják a tanárukat.[5]
A tantermi viták közül az ún. „akvárium
módszer” képes lehet ezen kritériumok teljesítésére: létrejön a közös
narratíva, a művelt beszélgetés, nő az empátia, erősödik a közösség, a tanulói
részvétel növeli a feldolgozott téma értékét, az eredményes vita biztosítja a
sikerélményt. Ezt nemcsak a vitaformát rendszeresen alkalmazó tanárok
tanúsítják, hanem az iskolai tanviták
emlékezet homályába vesző hagyománya is. Vitákat ellentmondásos témák
tárgyalásakor érdemes alkalmazni. A résztvevők előzetes felkészülését
hatékonyan segítheti az egyéni kutató munka vagy egy aktuális olvasmány. Az
eljárást az alábbiakban ismertetjük.
A Történelemtanárok
Egyletének „Tényleg” portálja „Cáfolós” rovatában a rendszerváltás vitatott mozzanatait kívánja kontroverzív módon,
állítások és cáfolataik sorozatán keresztül bemutatni:
Az
oroszokat haza kellett küldeni
A
rendszerváltás egy titkos elvtelen paktumra épült
Az új
pártok hemzsegtek a volt ügynököktől
Az
MSZMP be akarta vetni a Munkásőrséget 1989-ben
Legenda
a korai SZDSZ és a korai FIDESZ testvéri viszonyáról
A
kormánybuktató taxisblokád legendája
A
jóvátétel teljesen elmaradt
A régi
rend erői megakadályozták a bűnösök megbüntetését
A téma feldolgozásának időkeretei nem
teszik lehetővé, hogy a tanteremben ezek közül akár néhányat is érdemben
tárgyalhassunk, maguk az állítások és a hozzájuk rendelt cáfolatok mögött rejlő
történetek, dilemmák azonban helyet kaphatnak akár egy általános iskolai történelemórán
is. Érdeklődő diákoknak érdemes ezt az oldalt a figyelmébe ajánlani. A
legnagyobb szolgálatot azonban a gyakorló történelemtanárok számára teszi,
amikor a tudományos vita érv- és eszközrendszerével látja el őket a felmerülő
kérdések és kétségek szakszerű kezeléséhez.
Egy kis kitérőt téve érdemes és fontos
az „asztalra tenni” a legendák
keletkezésének kérdését. Ez akár egyetlen téma megvitatásakor is teljes
összetettségében mutatkozhat meg. Vizsgálhatjuk, hogy a győztesek vagy a vesztesek
nézőpontját mutatják-e be, mely egyéni perspektívák, csoportérdekek
érvényesülnek bennük, ideológiai alapon íródtak-e, és milyen egyéb tényezők
járulhattak hozzá kialakulásukhoz. Nehezíti a legendákkal való „megküzdést”, hogy általában könnyen „fogyaszthatók”,
bennfentesnek tűnő információkat, féligazságokat hangoztatnak, szemtanúkra,
szakértőkre hivatkoznak. Ugyanakkor nem tartalmaznak perdöntő bizonyítékot; a
fogalmakat nem megfelelően használják, felcserélik, behelyettesítik; az eseményeket
egyszempontúan értékelik; az elnyomott, méltatlanul elhallgattatott közösséghez
tartozás élményét adják. Veszélyt jelent a hamis mítoszok néhány közös
jellegzetessége: az önfelmentés, a felelősség áthárítása, a bűnbakkeresés, a
múltba fordulás. A mítoszok ugyanis létező lelki szükségleteket elégítenek ki,
és bárki számára könnyen emészthető formában tálalják őket.Az iskola pedig nem vesz tudomást róluk, nem ismeri fel, nem veszi
figyelembe létezésüket, és hiányoznak a megküzdés lehetséges eszközei is:
módszerek, eszközök, keretek, idő, motiváció, segédanyagok stb.
A
vita
Az osztálytermi
vitamódszer, amelyet a
rendszerváltozás legendáinak feldolgozásához javasolok, az egymással
ellentétes narratívák ütköztetése mellett lehetőséget ad egy közös narratíva
kialakítására, miközben a diákok végig a saját álláspontjukat képviselhetik. Mindenki
abban érdekelt, hogy a vita a résztvevőket közelebb hozza a jelenség
megértéséhez, az ellentétes vélemények létének magyarázatához, az érvrendszerek
logikájának feltárásához. Ebben a helyzetben nem valamelyik állítás fog
győzedelmeskedni a másik felett, hanem az egész közösség nyer azzal, hogy érvekkel
operál érzelmek helyett, hogy egymás véleményének a meghallgatása, a logikus
érvelés, az érvek, a bizonyítékok közös értékelése, az értékelés szempontjainak
összehangolása válik értékké a résztvevők szemében. Végül ez lesz a közös siker.
A mellékletben javasolt vitamódszer
talán a magyar módszertani szakirodalomban bevett névhasználattal az ún. „akvárium
módszerként”[6] ismert formátumhoz áll
legközelebb, annak egyfajta változata. Ezt a módszert akkor érdemes a
rendszerváltozás feldolgozásakor alkalmazni, ha magát a módszert korábban is
alkalmaztuk, mivel már a rendszerváltozás témája is több szempontból kemény diónak
bizonyul a történelemórán. Csak néhány ezek közül:
A
diákok számára a rendszerváltozás kora már ugyanolyan régmúltnak számít, mint
akár a világháborúk kora, de a korszakkal kapcsolatos műveltségtartalmak
kevesebb csatornán keresztül érik el őket, mint más, népszerűbb korszakoké
(„nem érdekes”).
A
diákok szülei számára a rendszerváltozás a jelen és a múlt határán helyezkedik
el, és ellentétes értékelést hozhatnak magukkal otthonról.
A
kortársak emlékei és a tudományos interpretáció között jelentős lehet az
interferencia.
Túl
sok a forrás, ugyanakkor hiányoznak is lényeges források.
Több
meghatározó szereplő jelenleg is magas rangú állami vezető vagy közéleti
személyiség.
Az
események interpretációjában fontos szerepet játszik, hogy az a győztesek vagy
a vesztesek szempontrendszeréhez kíván-e igazodni.
A
tanárok közül sokan személyesen is aktív résztvevői vagy szemtanúi, érintettjei
az eseményeknek, ami megnehezítheti számukra az objektív, elemző pozíció
felvételét.
Hogyan viszonyulhatunk
történelemtanárként a történelmi mítoszokhoz és legendákhoz?[7]
Ismerjük (meg) ezeket és törekedjünk a megértésükre. Készüljünk a váratlanra! Számos jó
lehetőség közül kiemelendő a tanárbarát segítséget nyújtó tenyleg.com honlap.
Nem vállalkozhatunk arra, hogy minden egyes történelmi
tévképzetet részleteiben megismerjünk és cáfoljunk. Egyrészt azért, mert erre
se időnk, se mentális erőnk, másrészt azért, mert ha túl nagy figyelmet szánunk
ezekre, akkor a figyelmünkkel egyúttal fel is emeljük azokat. (Egyes legendák
terjesztőinek nincs is más szándéka.)
„Nincsen királyi út”: a tudományos kutatás valóban sok
esetben nem adott még egyértelmű választ minden kérdésre, illetve ezek a
válaszok nem jutottak el az oktatásba”.[8]
Vegyük mindig komolyan a gyerekek felvetéseit, és válaszoljunk
azonnal, ne engedjük el a fülünk mellett, ne is torkolljuk le őket.
Tisztázzuka
forrást! Mutassunk rá, hogy melyek egy (digitális) információforrás
hitelességének feltételei![9]
Hívjuk fel a figyelmetaz
érvek hiányára vagy hiányosságaira! A „tenyleg.com” honlapján a cáfolatok
egyik legfontosabb érve: a bizonyítékok hiánya, azaz a legendáknak hiányzik a
ténybeli alapja, az állításokat igazoló forrás, tudományos igényű feldolgozás.
Mutassunk rá az érvelés hibáira, hiányosságaira! Sokat segít ebben a „Te érvelési hibád” honlap.[10]
Beszéljünk a tudományos kutatás módszeréről, de ne
menjünk a részletekbe, mert az felesleges, sőt káros is lehet.[11]
Ellenőrizzük/Ellenőriztessük, hogy nem olyan állítással
vitatkoznak-e az „alternatív forrásaink”, amely el sem hangzott! Ez egyszerű
kereséssel megoldható.
Dolgozzunkfel
közösen néhány kiválasztott tévtant az órán!
Felkészülés
és a vita megszervezése
Akkor érdemes ezt a vitát megrendezni,
ha az osztályban tartottunk korábban hasonlót, és a diákok jártasságot
szereztek az osztálytermi viták módszereiben. Különösen akkor kell erre időt fordítani,
ha egy vagy több tanulónk érdemben felvet hasonló kérdést, és úgy látjuk, az
egy tanórányi ráfordítás és a külön felkészülés hasznos a diákjaink számára,
valamint legalább 5-6 tanuló hajlandó a többletmunkával járó felkészülésre.
Ha eldöntöttük, hogy vitát rendezünk, válasszuk
ki a legmegfelelőbb témát, és szervezzük meg a vitatkozó kör tagjait. Szánjunk rá
10 percet, hogy tisztázzuk velük a vita célját, bocsássuk rendelkezésükre az
ajánlott olvasmányt (jelen esetben osszuk meg a kiválasztott cikk címét és url-jét),
a vita szabályait, és akár a tanári megfigyelési és értékelési szempontokat is.
A vitára való felkészüléshez használják pl. a tenyleg.com portál írásait. Ezekhez
a tanárnak a cáfolt álláspontot alátámasztó cikket is érdemes ajánlania,
amelyet kellő alapossággal és érzékenységgel kell felkutatni, hiszen itt
érzelmekkel (is) átitatott narratívákkal állunk szemben.
A
kérdések megfogalmazása
Felmerül a kérdés, hogy ha a honlap
cikkei alapos és szakmai cáfolatot adnak a legendákra, akkor mi lehet a vita
témája? Fontos, hogy a feltett kérdésre ne lehessen egyszerű, egyszavas
választ, igent vagy nemet válaszolni.
A kérdés indítson
érvelésre,
bizonyításra,
a
legfontosabb bizonyíték kiválasztására,
a cikkben felsorolt bizonyítékok, érvek rangsorolására,
a rangsorolás
alapelveinek meghatározására.
A disputák hagyományainak megfelelően
fontos a probléma kulcsfogalmainak értelmezése, megvitatása.
Nehézséget jelenthet – különösen a
történelemtanárok számára – a vita során elfoglalandó szerep. Itt ugyanis még a
moderátor feladata is valamelyik diáké. A tanár teendője a vita előkészítése, a
vitázók felkészítése, a szakirodalom kijelölése. A vitakérdést a jó képességű
diákok is meg tudják fogalmazni, de perdöntő fontosságú lehet a tanár joga az
„utolsó vágáshoz” (a vitakérdés végleges megfogalmazásához).
A vita folyamán csak a legvégső,
legszükségesebb esetben avatkozzunk közbe, a tanár feladata itt a megfigyelés,
a megfigyelések rögzítése, jegyzetkészítés. A vita végén viszont ő lesz a
karmester. Irányítja a közös értékelés menetét, meghatározza a megszólalók sorrendjét,
és végül övé a zárszó (összegzés, értékelés).
Az óránk akkor lesz sikeres, ha a
diákok nemcsak megértik a legendák keletkezésének körülményeit, okait, hanem a
tanultakat képesek lesznek mintegy modellként alkalmazni, konvertálni más
legendák történelmi hátterének feltárására, annak igényére. Ezzel elérhetjük,
hogy a diákjaink ne elégedjenek meg az egydimenziós, leegyszerűsített
magyarázatokkal. Másodlagos, de nem kevésbé jelentős hatása ennek a módszernek,
hogy a művelt beszélgetés értékét felmutatva, azt sikerélménnyé téve egy újabb
tanulási terepet nyit meg a tanulók előtt: az iskolán kívüli beszélgetések
számára is gondolatokat szállít. Az eszmecsere, az érvek mérlegelése a
kicsöngetés után is folytatódni szokott.
[1] Kontroverzív: az ellentétes nézetek egyidejű érvényesítése a történelemtanítás tartalmában és módszereiben.
[2] Ld.
Jakab György hozzászólását a vitában. Egyezzünk ki a múlttal. műhelybeszélgetések
történelmi mítoszainkról, tévhiteinkről. Szerk.: Lőrinc László, TTE, Budapest,
2010, 151. o.
[5]
Dave Stuart: These 6 Things: How to Focus Your Teaching on What Matters Most.
Corwin Literacy
[6]
A módszer más megnevezései: „vita-akvárium”, akváriumvita stb.
[7] A
felsorolt „jótanácsokat” Mendly Lajos cikke alapján állítottam össze: Mendly
Lajos: Legendák, tévtanok a történelemórán In: Egyezzünk ki a múlttal!
Történelemtanárok Egylete, Budapest, 2010
[8] Mendly
Lajos: Legendák, tévtanok a történelemórán In: Egyezzünk ki a múlttal! Szerk.:
Lőrinc László Történelemtanárok Egylete, Budapest, 2010, 199. o.